Kaleva julkaisi 20.8.2018 uutisen “S-ryhmä kokeilee nimetöntä työnhakua vähentääkseen syrjintää - osa EK:n aloittamaa kampanjaa”, jossa kerrotaan, kuinka Elinkeinoelämän keskusliitto on aloittanut Työ ei syrji –kampanjan. Kampanjan tavoitteena on vähentää syrjintää työelämässä ja asenteiden muuttamista. 

 

Uutisessa myös sanotaan, kuinka S-ryhmän kauppaketju on osallistunut EK:n kampanjaan järjestämällä kokeilun, jossa työtä hakevan ei tarvitse kertoa omaa nimeä, ikää tai sukupuolta. 

 

EK:n aloittaman hankkeen ajatus on tärkeä. On myös ilahduttava lukea, että hankkeeseen on lähtenyt mukaan suuri kauppaketju. Se mahdollistaa sen, että töihin pääsee ne, joilla on eniten taitoja alaan nähden, eikä haussa vaikuta se, onko nainen vai mies tai nuori vai vanha. 

Uutisessa viitataan EK:n aiempiin selvityksiin, joiden mukaan suomalaisista 10 prosenttia on kokenut esimerkiksi ikäsyrjintää töitä hakiessaKampanja on vähentämässä tätä määrää, ja nimettömän työhaun avulla muun muassa vanhemmilla ihmisillä, jotka ovat pian jäämässä eläkkeelle, on mahdollisuus saada vielä töitä. Hanke on mielestäni kannattava idea, ja se tulee varmasti toimimaan, sillä työntekijän iällä, nimellä ja sukupuolella ei ole työssä yhtään mitään väliä. 

 

Jos S-ryhmän kokeilu onnisuu ja muutkin tahot ottaisivat nimettömän haun käyttöön, Suomessa ihmisten tasa-arvoisuus voisi nousta entisestään.